Sindirim Sistemi ve Koruma Önerileri

                                          video


SİNDİRİM SİSTEMİNİN İŞLEYİŞİ


Sindirim en başta ağızda başlar. Ağzımızdaki dişler besinlerin parçalanmasını sağlar ve tükürük bezlerinin salgıları kimyasal sindirimi başlatır. Dil çiğnediklerimizi yutağa doğru iter ve yutak da 2 geçit vardır. Bunlardan biri soluk alıp vermede kullanılan soluk borusu ve biri de yemeklerin mideye gitmesi için yemek borusuna gidişi sağlar. Yutkunma anında besin geçerken bu kapak soluk borusu kısmını kapatır ve bu sayede soluk borusuna girmeden yemek mideye doğru geçer. Bazende bu kapak dan yemek yerken ani nefes aldığımız da yemek kaçabilir ve yemeği de öksürük yoluyla dışarı atabiliriz. Yemek borusuna doğru giden besinleri yemek borusu kasları hızlı ve güçlü bir şekilde iter ve mideye doğru yol alırlar. Yemek borusundan geçen besinler içi mide öz suyuyla dolu olan mideye ulaşır ve burada 1 saat kadar kalır. Mide, yemek yerken gelecek besinleri alabilecek şekilde genişler. Proteinlerin sindirimi mide suyunda başlar. Mide tarafından kısmen sindirilmiş besinler ince bağırsağa geçerken pankreas uyarılır. Pankreas salgısı bir yandan sindirime yardımcı olurken, bir yandan da bağırsağı aside karşı korur. Karaciğerin, devamlı bir şekilde ürettiği ve safra kesesinde biriken safra da özellikle yağların sindiriminde etkilidir. İnce bağırsakta, tümör denilen sayısız pütürler bulunmaktadır. Bu tümörlerin her birinin içinde kan ve lenf damarları bulunur. Sindirilmiş besinler burada kana ve lenflere karışır ve besinler kan yoluyla hücrelerimize taşınır. Vücutta sindirilemeyen maddeler ve sıvı, kalın bağırsağa geçer. Artık suyun büyük bir kısmı burada emilir ve madde yarı sert bir biçim alır. Kas hareketleri bu maddeleri kalın bağırsağın dibine doğru iter ve anüs yolu ile vücuttan atılır.

Sindirim Sistemi Sağlığımı Korunması İçin İpuçları

1) Öncelikle yukarıda ki yazımı herkes okumuştur. Sindirim ilk önce ağız da dişlerle başladığı için öncelikle dişlerimize iyi bakmalıyız. Dişlerimizi düzenli kontrol ettirmeli ve fırçalamalıyız.
2) Yemek yerken sindirim sistemimize yardımcı olmalıyız besinle beraber sıvı tüketerek besin için ağızda fazlasıyla salgı oluşmasını azaltmış olur ve sindirim sistemimize yardımcı oluruz.
3) Alkollü ve asitli içeceklerden olabildiğince uzak durmalıyız. Mide suyuna zarar verdiği için.
4) Yemeği çok hızlı yememeliyiz çünkü mide dolduğunu biraz geç anlar, hızlı yemek midemizi gereğinden fazla doldurur ve ihtiyacımız olandan fazlasını almış oluruz. Bu yüzden yavaş yemek yemeliyiz.